Presa şi Puterea 2. Imaginea E. Udrea în EVZ, JN şi Adevărul în 2010

Posted on 29 Ianuarie 2011 de

1



Am promis aici că revin cu datele privind reflectarea imaginii Elenei Udrea în EVZ, Jurnalul Naţional şi Adevărul şi evoluţiile lunare.

Vă reamintesc câteva elemente legate de metodologia de culegere şi prelucrare a datelor:

În acest sens, am monitorizat articolele din perioada 01.04.10 – 15.12.10 care fac referire la Elena Udrea publicate în cotidienele Adevărul, Evenimentul Zilei şi Jurnalul Naţional. Alegerea surselor are în vedere următoarele aspecte: Jurnalul Naţional, parte a trustului Intact, este acuzat de Putere că are o politică editorială anti-guvernamentală, fiind printre cele mai importante voci critice la adresa Puterii; Evenimentul Zilei a primit acuzaţii din partea Opoziţiei pentru că ar avea o atitudine pro-guvernamentală; am ales, de asemenea, Adevărul, tocmai pentru că este un cotidian care nu a generat, în această perioadă, acuzaţii de părtinire de la niciuna dintre forţele politice.

Am analizat materialele publicate în termeni de favorabilitate, folosind o scară pozitiv – neutru – negativ, astfel încât să ne permită comparaţii concludente şi să surprindă evoluţia expunerii mediatice a subiectului. Am considerat articole pozitive (favorabile) acele materiale care prezintă realizări ale Elenei Udrea, prezintă proiecte ale acesteia pe un ton pozitiv şi fără comentarii subiective, precum şi atitudinea de susţinere explicită a jurnalistului / articolului faţă de Ministrul Dezvoltării Regionale şi Turismului. Am inclus în categoria articolelor pozitive afirmaţiile citate în material care fac referiri favorabile la Elena Udrea şi nu sunt comentate, criticate sau ironizate de autorul materialului (spre exemplu, publicarea de interviuri, declaraţii).

Am considerat articole negative (nefavorabile) acele materiale care prezintă implicarea Elenei Udrea în cheltuirea nejustificată sau abuzivă a banilor publice, precum şi asocierea ministrului cu orice alte fapte imorale sau ilegale; tot în această categorie am inclus materialele ce critică performanţa activităţii ministeriale a Elenei Udrea, materialele ce conţin afirmaţii tendenţioase, ironie sau injurii la adresa ministrului, precum şi alte forme de denigrare.

Am inlus în categoria articolelor neutre acele materiale care prezintă mai multe puncte de vedere privitoare la subiect, materiale în care subiectivitatea jurnalistului este puţin vizibilă, precum şi acelea în care numele Elenei Udrea nu este plasat într-un context de natură a-i prejudicia imaginea sau a genera simpatie la adresa ei.

Această selecţie implică în mod evident o marjă de eroare în interpretarea rezultatelor cercetării, însă stabilirea unei grile mai complexe şi/sau mai rigide de stabilirea a favorabilităţii materialelor de presă ar fi generat dificultăţi în ceea ce priveşte prelucrarea datelor şi interpretarea rezultatelor. Întrucât testarea ipotezei de cercetare necesită un indicator global în ce priveşte favorabilitatea, am considerat metoda aleasă ca fiind cea mai potrivită.

Perioada monitorizată: 01.04.2010 – 15.12.2010

Publicaţii monitorizate: Adevărul, Evenimentul Zilei, Jurnalul Naţional

Total articole care fac referire la Elena Udrea: 461″

Remarcăm, cum, în iulie 2010 numărul articolelor care fac referire la Elena Udrea cunoaşte o creştere semnificativă, de la 22 în iunie, la 63 în iulie, pentru ca în august să ajungă la 80. Să ne reamintim ce s-a întâmplat în a doua parte a lunii iulie 2010: lansarea brandului de ţară la Shanghai, cunoscut şi sub numele de „scandalul frunzei”. Să ţinem în vedere că cea mai mare parte a articolelor din iulie-august au ca referinţă acest subiect. Lunile următoare, numărul de articole în care se face referinţă la numele Elenei Udrea rămâne similar celui din iulie-august, fără să mai putem pune acest fapt pe seama unor eveniment de impact mediatic atât de ridicat ca „scandalul frunzei”. Cum putem interpreta asta? Că „scandalul frunzei” a reuşit să crească semnificativ şi pe termen lung vizibilitatea mediatică a Elenei Udrea? Cifrele asta indică. Oare întregul scandal a fost o lovitură de imagine excelentă a echipei de comunicare a Ministrului Dezvoltării şi Turismului? S-a vehiculat şi în presa vremii (vezi un editorial al lui Robert Turcescu)… Că orice politician cu pretenţii are nevoie de mediatizare intensă, nici nu mai are rost să discutăm. O ipoteză interesantă ce se poate discuta este dacă, în România, pot exista politicieni de vârf fără un brand mediatic construit în jurul unui scandal.

Iar veţi spune că atac media, dar astea sunt datele. Astea par a fi mecanismele după care funcţionează media de la noi (şi cum media nu există fără un public… trageţi voi singuri concluziile).

Aici lucrurile devin cu adevărat interesante. Ne-am fi aşteptat ca, pe fondul erodării reputaţiei membrilor Guvernului pe parcursul lui 2010, ponderea articolelor pozitive să scadă aproape de dispariţie (vine iarna, deja e riscant să mai spui public ceva de bine despre Băsescu, Boc sau oamenii lor, etc. – Spirala Tăcerii). Se confirmă aceste aşteptări? Greu de spus, trendul nu este evident. Este evident, în schimb,  o creştere a ponderii articolelor negative, pe seama ponderii articolelor neutre. Sau, cum se mai zice, se ascute lupta de clasă. Luna august pare decisivă pentru trendul ăsta, cu o creştere semnificativă a ponderii articolelor negative. Creşterea vizibilităţii, de care vorbeam mai devreme, are şi ea un cost.

Dar să vedem ce zice fiecare ziar în parte:

Evenimentul Zilei ne surprinde printr-o pondere relativ constantă a articolelor pozitive (greu de interpretat ce se întâmplă în decembrie, dar să ne reamintim că e doar jumătate de lună monitorizată – doar 4 articole, fără date ulterioare e greu de stabilit o tendinţă). Evidentă însă tendinţa de scădere a ponderii articolelor neutre, aşa cum la fel de evidentă este creşterea ponderii articolelor negative pe lunile octombrie şi noiembrie.

Adevărul rămâne, aşa cum poate vă aşteptaţi deja, destul de constant. Variaţiile lunare par a indica o politică editorială neschimbată în raport cu subiectul. Doar venirea iernii grele (pentru imaginea Puterii) arată o creştere nespectaculoasă a ponderii articolelor negative. Oricum, în marja de eroare. Intesant că Elena Udrea nu a existat pentru Adevărul până la „frunză”. Încă o dovadă că Udrea a dat o lovitură spectaculoasă cu brandul de ţară.

Jurnalul Naţional parcă lucrează după normă de articole. Probabil că în noiembrie au făcut disponibilizări, criză mare, au schimbat norma de la 24 de articole negative la 18 (normă ce s-ar păstra şi pe decembrie dacă avem în vedere că cele 9 articole negative sunt doar pe jumătate din lună).

La Jurnalul mă aşteptam la cea mai spectaculoasă evoluţie a cifrelor. Până în octombrie se şi confirmă. Ponderea articolelor neutre coboară aproape de 10%. Articolele negative urcă spre 80%. Surprinzător, tocmai când începe frigul să intre în case, JN ia piciorul de pe acceleraţie. Noiembrie e un moment de mare ezitare (inversarea trendului, oare?), iar decembrie e o nebuloasă totală! Măcar băieţii se pot consola că, oricum am întoarce datele pe care le avem, au fost cei mai credincioşi cauzei.

Aici ar trebui să urmeze concluzia. Nu am, e fiecare pentru el. Dar mai am o întrebare. Polarizarea, scăderea ponderii articolelor neutre, să fie un semn al unui mare politician în devenire? Acesta să fie mecanismul? Înjură-l ca să-l faci faimos, pentru ca apoi, cu un pic de talent, să se umple de voturi?

În continuare susţin că Elena Udrea reprezintă un studiu de caz demn de urmărit pentru a înţelege viaţa politică din colţul nostru de UE.

Anunțuri
Posted in: Scena Politica